Friday, July 13, 2012

bila pakaian membicarakan HAQ..

Assalamualaikum...


post kali ini saya tak mahu banyak bicara dan menghurai..


apakata kita saling berfikir...memikirkan tindakan dan sikap kita....sikap masyarakat kita...


sahabat semua,


..seringkali dalam laluan hidup ini ada sahaja kita temukan orang-orang yang tak ubah seperti rahib yahudi dan nasrani..firman Allah :


Alangkah baiknya kalau ketua-ketua agama dan pendita-pendita mereka melarang mereka dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang dusta dan dari memakan yang haram? Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan.
(Al-Maaidah 5:63

apa yang saya maksudkan adalah orang-orang yang berlagak baik tapi hanya sekadar bayangan. Hakikat kebenarannya, segala "kebaikan" itu bukan mendorong ke arah "kebaikan sebenar" bahkan mendorong ke arah yang sebaliknya...

persoalan saya..berapa ramai orang yang berpakaian hebat...lengkap dengan jubah, songkok, serban, tudung labuh dan segala yang sewaktu dengannya..mereka ini memakai hanya dengan perasaan bajet bagus...bajet suci...

golongan ini sekarang cukup banyak...nak tahu mesti ada ilmu bukan bersangka-sangka..hanya ilmu akan menjaga kita dari orang-orang ini...saya tegaskan bukan kenal dengan meneka-neka sahaja...

makanya, kita harus mendekati orang alim..mereka akan menunjuki kita kebenaran dengan ilmu..

bukan mudah nak selamatkan diri dari semua yang bernama kesesatan..tak kira kecil atau besar..tersembunyi atau nampak..terang atau gelap..semua ini perlu kepada proses ilmu yang panjang dan latihan rohani yang berterusan..

saya secara jujur, suka melihat suasana yang solehah dan soleh dalam masyarakat melalui pemakaian menutup aurat yang hebat begini..memang Islam menganjurkannya..memang di tuntut...namun..sayang sekali, pemakainya kebanyakkannya suka bajet bagus..dan oleh hal yang demikianlah Allah menyebut bahawa sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa..inilah pakaian oleh para muttaqin...memakai setiap apa di badan mereka ini dengan niat semata-mata kerana Allah..semampu habis mereka untuk menutup aurat..


Nun di dalam masyarakat..,ada di kalangan kita tidak berkemampuan memiliki sehelai jubah, songkok atau serban yang cantik juga tudung labuh yang sesuai...barangkali ada pun..ianya lusuh..fikirkan mereka yang tak mampu..adakah golongan ini wajar di pandang rendah..? 
pastinyaramai jawab,"mana ada..tak ada pun "...ada juga jawab,"yea juga..kadang-kadang takut apa tengok orang pakai lusuh-lusuh ni.. "...terbaiknya kita sangka baik...sedekahkan doa pada orang yang kita nampak macam tidak ada kemampuan...cantikkan sifat tu...dapat pahala. 2 bahagian.. 1 sangka baik..2 sedekah doa.. 

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
(Al-A'raaf 7:26)



bagaimanapun..,kita wajar melihat ketelitian seseorang dalam pemakaian yang mana ia dapat menentukan salah satu dari sifat dalaman dan luaran individu terbabit.. kan Nabi sentiasa kemas..? dalam satu pengajian yang saya ikuti, kata sang ustaz,"nabi kita ada membawa satu cermin kecil,bagi membolehkan baginda melihat,kalau-kalau ada yang mencemari wajahnya.."...Masya Allah...hebat...memang Qudwatun Hasanah...


Namun di sana bila kita sentuh bab pakaian ni..,ada sesuatu yang lebih besar dan tersirat. Ia adalah KEMAMPUAN individu dalam memiliki pakaian yang baik bersama NIAT yang baik.....macam kita bincangkan tadi..Pakaian yang hebat pada penilaian Allah adalah pakaian TAQWA..untuk itu kekuatan niat dan gabungan perbuatan amat perlu bagi menghasilkan pakaian istimewa..tak nampak pada mata manusia..tapi jelas tujuannya pada Yang Maha Melihat lagi Maha Mengetahui..... 

tak guna harta bertimbun tapi masih lagi membeli baju ketat dan singkat.. nampak KEMISKINAN ILMU.. tak guna juga ada ilmu..tetapi masih berahi pada pakaian yang tidak syarie..misalnya membeli tudung-tudung yang pendek...yang labuhnya atas dada atau betul-betul tertutup atas dada sahaja..buat pakai kat dalam rumah tak pa la..ni buat jalan-jalan..aduhh...macam mana tu...??

Apa pun halnya..pakaian boleh membawa kita dekat kepada Allah..pakaian juga boleh menjadikan kita sesat bahkan terpesong dari Allah...(bukan ramai ke yang terikut ajaran sesat...diaorang pun hebat dalam berpakaian ni..  :)  )   

JoM sama-sama tambah ilmu untuk jauhkan diri dari kena tipu-tipu... 

No comments:

Post a Comment

keep in touch


e-mel :asyikinradz@gmail.com